Tjekliste til festplanlægningen

Vi har lavet denne liste som du kan bruge som vejledning til enhver festplanlægning. Om det er børne- eller voksenfødselsdag, jubilæum, konfirmation, barnedåb eller bare en kom sammen fest, håber vi at denne kan hjælpe med forberedelserne til festen.

1. Ting der skal tænkes på lang tid før festen

Planlægning

  • Hvem skal inviteres? Skal der holdes flere fødselsdage, en til familien og en til venner?
  • Hvor mange skal inviteres? Er der nok plads eller skal festen holdes ude af huset?
  • Skal festen holdes indenfor eller udenfor? Hvis festen holdes udenfor, husk at tage højde for dårligt vejr, vi er jo i Danmark.
  • Skal der være et tema til festen? Hvis det er en børnefødseldag, spørg dit barn hvad han/hun har lyst til.
  • Find kostumer hvis det er en udklædningsfest.
  • Arranger pasning hvis du har børn eller kæledyr, der skal passes mens festen bliver afholdt.

 

Invitationer

  • Send invitationer ud til gæsterne.
  • Husk at skrive adresse, dato og S.U. dato på.
  • Skriv evt. et sluttidspunkt på. Det er godt til børnefødselsdage, så forældrene ved hvornår de skal hente deres børn, hvis de ikke skal med.

 

Mad

  • Det store spørgsmål: Hvad skal serveres?
  • Hvis du vælger at bestille mad eller kage udefra, find en leverandør og bestil i god tid.
  • Overvej menuen udfra hvilket tidspunkt festen afholdes på. Husk natmad hvis festen slutter sent om aftenen eller natten.
  • Hvilke drikkevarer skal serveres?
  • Er der siddepladser til alle, når der skal spises? Skal du låne ekstra stole eller bord? Bestik eller andre ting?

 

Underholdning og lege

  • Hvilke lege og/eller underholdning skal der være til festen? Afholdes festen indenfor eller udenfor? Mange lege kan afslutte med en præmieoverrækkelse eller have en anden form for rekvisitter.
  • Skal der være musik til festen? Find ud af hvilken slags musik passer bedst til og find ud af hvordan musikken skal afspilles.
  • Hvis du vil have ekstern musikunderholdning, husk at bestille i god tid.

 

Borddækning og dekoration

Borddækning og dekorationen hører sammen og afhænger af festtemaet eller den stil festen skal have.

  • Vil du bruge engangsservice eller porcelæns service?
  • Undersøg hvilken dekoration passer til dit tema. Evt. dekorationer kan være balloner, guirlande og lys.
  • Husk fødselsdagslys til kagen.
  • Husk duge og servietter.
  • Skal der være en bordplan? Arranger bordplanen og husk at lave bordkort.
  • Lav evt. menukort.

 

Hjælp

  • Afhængig af festens størrelse kan det være rigtig godt med ekstra hænder til diverse opgaver. Hvis du selv laver dine dekorationer kan du arrangere en hyggelig aften hvor du får venner på besøg til at hjælpe med kreationerne.
  • Få nogen til at tage billeder til selve festen, så du har frie hænder.

 

2. En til få dage før festen

  • Få handlet mad og drikkevarer ind, der skal bruges til festen.
  • Tilbered det du kan af maden, for at have mere tid på selve festdagen til andre opgaver.
  • Husk salt og peper sæt. Er de fyldt op og klar til brug?
  • Sørg for at kameraet og evt. videokamera er opladet og at hukommelseskortet har nok plads.
  • Sørg for at have fundet det tøj der skal haves på til festen. Måske ligger noget af det i vasketøjskurven.
  • Hvis festen starter tidligt kan du dekorere og dække bord aftenen før.
  • Pust balloner op. Det kan tage lang tid og meget luft at puste mange balloner op. Pas dog på med at puste dem op for lang tid før festen, idet de kan både springe og tabe luft med tiden.
  • Pak evt. slik-/gaveposer.
  • Sørg for at drikkevarer der skal nydes kolde kommer på køl. Husk evt. isterninger.
  • Lav en huskeseddel for de opgaver du skal gøre færdige på selve dagen, for at bevare overblikket.

 

3. På selve dagen

  • Hvis du har fået hjælp til festen, uddeleger opgaver til hjælperne.
  • Dekorer hvis du ikke gjorde det aftenen før.
  • Arranger borde og stole, og dæk bord.
  • Tilbered maden og drikkevarerne. Få afhentet maden/kagen hvis den er bestilt udefra.
  • Få kæledyr og evt. andre familiemedlemmer overladt til deres passere.
  • Husk at spise og afsætte tid til brusebad og ”gør jer klar” tid
  • Tænd musikken og tag imod gæsterne
  • Husk at slappe af og nyd festen.

 

4. Dagene efter festen

  • OPRYDNING – Hvis du nåede det ikke før så er du på den nu. Sæt noget musik på og uddeleger opgaver til hjælperne hvis nogen har meldt sig.
  • Aflever evt. ting du har lånt til festen.
  • Skriv takkekort til gæsterne og få dem sendt.
  • Fremkald billeder og sæt i album hvis du er en af dem der stadig har den pli. Opret et digitalt album på din favorit billedside. Husk altid at tage backup af dine billeder.

 

Vi håber at du får en fantastisk fest og at denne seddel kan hjælpe dig med at gøre forberedelserne mere afslappet og sjove.

Husk at du behøver ikke at gøre det hele selv, så uddeleger hvad du kan for at gøre det så nemt som muligt.